home
kan ik jouw kind helpen?
mijn hulpaanbod
praktisch
contact
even voorstellen
reacties
samenwerking
meer over ...
info voor gemeentes
media
kids
home
kan ik jouw kind helpen?
mijn hulpaanbod
praktisch
contact
even voorstellen
reacties
samenwerking
meer over ...
info voor gemeentes
media
kids

spelen


Op de website van 'Kiind' vind je via deze link een aantal artikelen over de waarde van spelen.

Ook vind je goede tips bij de keuze voor verantwoord speelgoed voor peuters, kleuters en iets oudere kinderen.


Meer over spelen vind je ook op die website, zoals:

SPELEN MET NIETS
7 TIPS VOOR VRIJ SPELEN
SAMEN SPELEN, SAMEN DELEN
KINDEREN LEREN
DOOR TE SPELEN

DE WAARDE VAN SPELEN

en nog veel meer ...







Spelen door de eeuwen heen

Door de eeuwen hebben mensen heel verschillend naar spel van kinderen gekeken.
De oude Grieken zagen al het belang in van spelen voor de ontwikkeling van kinderen. Plato (ca 300 v.C) benadruk het nabootsen bij spel om kinderen voor te bereiden op hun toekomstige taken. Daarna was er een lange tijd weinig aandacht voor kinderspel.
Pas in de Middeleeuwen wordt het spel van kinderen weer opgemerkt, zei het alleen als imitatiespel en niet als fantasiespel. Uit beschrijvingen van spel in de 12e eeuw van kinderen in kloosters blijkt, dat er soms tijd was voor spel, maar spel ook vaak verboden was en gezien werd als tijdsverspilling.


Pop uit Egypte, ca 30 vC, British Museum


Comenius, theoloog, filosoof en pedagoog, die leefde in de 17e eeuw, was een van de eersten, die zich realiseerde dat kinderen geen miniatuur volwassen zijn.
Hij stimuleerden ouders kinderen zoveel mogelijk alles te laten imiteren wat ze volwassen zien doen. Om te voorkomen dat ze zich daarbij bezeren bij voorkeur niet met echte spullen maar met speelgoed, zoals houten zwaarden, speelgoedkoetsen en blokken om huizen te bouwen.
In de tweede helft van de 17e eeuw verschijnt een boek over opvoeding van Jean Jacques Rousseau. Hij komt op voor het recht van het kind om kind te zijn en daar gelukkig mee te zijn. Anderen dachten daar anders over en vonden dat elke spelsituatie gericht moest zijn op ‘goede en nuttige gewoonten’.
Tegen het einde van de 18e eeuw werd spel door sommigen gezien als een ‘product van overtollige energie’. Omdat kinderen niet verantwoordelijk waren voor hun eigen overleven, konden ze hun ‘overschot aan energie laten afvloeien door te spelen’.
In de 19e eeuw ontstond het besef, dat spelen een functie heeft als ‘vooroefening voor het latere leven’. Karl Groos, een filosoof uit Heidelberg, was een van de eersten, die de nadruk legde op de zintuigelijke ervaringen van spel, als tegenhanger van de nadruk op de cognitieve aspecten ervan.
Diametraal tegenover deze opvatting staat de theorie dat spel gezien moet worden als een activiteit, die de mens nodig heeft om ‘te herstellen van de energie die het werkt gekost heeft’.
In de 20e eeuw wordt er echt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar spel en verschenen de eerste werken over kinderpsychologie en opvoeding.





In onze moderne tijd lijkt er steeds minder tijd voor gewoon spelen.
Veel kinderen brengen meer tijd door achter de pc of tablet dan met buitenspelen. De vraag is of de toenemende informatiestroom en toenemende passiviteit in het opdoen van leerervaringen niet een bedreiging vormt voor een evenwichtige stimulering van de ontwikkeling waarin, traditiegetrouw, zoveel mogelijk alle zintuigen worden betrokken (P.J Pol, 2005).

Tegenover dit pessimistische geluid staat een heel andere visie, zoals die van Kupfer (1998) die van mening is dat "de korter wordende concentratiespanne van jonge mensen, waardoor ze computerspelletjes spelen in plaats van boeken lezen, liever 7 kanalen afgaan dan het nieuws uitkijken en liever drie soaps door elkaar kijken dan een speelfilm , de redding kan zijn van onze beschaving".




Zij licht haar mening toe met een citaat van de Amerikaanse schrijver en cyberdelicus Rushkoff (1997):
Waar informatiestress volwassenen doet verlangen naar onthaasting, laten kinderen zich inspireren. Juist door hun gebrek aan concentratie kunnen ze informatie snel en efficiënt verwerken. Wat er in de diepte afgaat, komt er in de breedte bij. Kids kunnen zich minder lang concentreren, maar in chaotische, diverse informatie raken ze niet zo snel de weg kwijt. Ze zijn selectief, actief, participerend.

Kinderen zijn fantastisch






spelen


Op de website van 'Kiind' vind je via deze link een aantal artikelen over de waarde van spelen.

Ook vind je goede tips bij de keuze voor verantwoord speelgoed voor peuters, kleuters en iets oudere kinderen.


Meer over spelen vind je ook op die website, zoals:

SPELEN MET NIETS
7 TIPS VOOR VRIJ SPELEN
SAMEN SPELEN, SAMEN DELEN
KINDEREN LEREN
DOOR TE SPELEN

DE WAARDE VAN SPELEN

en nog veel meer ...







Spelen door de eeuwen heen

Door de eeuwen hebben mensen heel verschillend naar spel van kinderen gekeken.
De oude Grieken zagen al het belang in van spelen voor de ontwikkeling van kinderen. Plato (ca 300 v.C) benadruk het nabootsen bij spel om kinderen voor te bereiden op hun toekomstige taken. Daarna was er een lange tijd weinig aandacht voor kinderspel.
Pas in de Middeleeuwen wordt het spel van kinderen weer opgemerkt, zei het alleen als imitatiespel en niet als fantasiespel. Uit beschrijvingen van spel in de 12e eeuw van kinderen in kloosters blijkt, dat er soms tijd was voor spel, maar spel ook vaak verboden was en gezien werd als tijdsverspilling.


Pop uit Egypte, ca 30 vC, British Museum


Comenius, theoloog, filosoof en pedagoog, die leefde in de 17e eeuw, was een van de eersten, die zich realiseerde dat kinderen geen miniatuur volwassen zijn.
Hij stimuleerden ouders kinderen zoveel mogelijk alles te laten imiteren wat ze volwassen zien doen. Om te voorkomen dat ze zich daarbij bezeren bij voorkeur niet met echte spullen maar met speelgoed, zoals houten zwaarden, speelgoedkoetsen en blokken om huizen te bouwen.
In de tweede helft van de 17e eeuw verschijnt een boek over opvoeding van Jean Jacques Rousseau. Hij komt op voor het recht van het kind om kind te zijn en daar gelukkig mee te zijn. Anderen dachten daar anders over en vonden dat elke spelsituatie gericht moest zijn op ‘goede en nuttige gewoonten’.
Tegen het einde van de 18e eeuw werd spel door sommigen gezien als een ‘product van overtollige energie’. Omdat kinderen niet verantwoordelijk waren voor hun eigen overleven, konden ze hun ‘overschot aan energie laten afvloeien door te spelen’.
In de 19e eeuw ontstond het besef, dat spelen een functie heeft als ‘vooroefening voor het latere leven’. Karl Groos, een filosoof uit Heidelberg, was een van de eersten, die de nadruk legde op de zintuigelijke ervaringen van spel, als tegenhanger van de nadruk op de cognitieve aspecten ervan.
Diametraal tegenover deze opvatting staat de theorie dat spel gezien moet worden als een activiteit, die de mens nodig heeft om ‘te herstellen van de energie die het werkt gekost heeft’.
In de 20e eeuw wordt er echt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar spel en verschenen de eerste werken over kinderpsychologie en opvoeding.





In onze moderne tijd lijkt er steeds minder tijd voor gewoon spelen.
Veel kinderen brengen meer tijd door achter de pc of tablet dan met buitenspelen. De vraag is of de toenemende informatiestroom en toenemende passiviteit in het opdoen van leerervaringen niet een bedreiging vormt voor een evenwichtige stimulering van de ontwikkeling waarin, traditiegetrouw, zoveel mogelijk alle zintuigen worden betrokken (P.J Pol, 2005).

Tegenover dit pessimistische geluid staat een heel andere visie, zoals die van Kupfer (1998) die van mening is dat "de korter wordende concentratiespanne van jonge mensen, waardoor ze computerspelletjes spelen in plaats van boeken lezen, liever 7 kanalen afgaan dan het nieuws uitkijken en liever drie soaps door elkaar kijken dan een speelfilm , de redding kan zijn van onze beschaving".




Zij licht haar mening toe met een citaat van de Amerikaanse schrijver en cyberdelicus Rushkoff (1997):
Waar informatiestress volwassenen doet verlangen naar onthaasting, laten kinderen zich inspireren. Juist door hun gebrek aan concentratie kunnen ze informatie snel en efficiënt verwerken. Wat er in de diepte afgaat, komt er in de breedte bij. Kids kunnen zich minder lang concentreren, maar in chaotische, diverse informatie raken ze niet zo snel de weg kwijt. Ze zijn selectief, actief, participerend.

Kinderen zijn fantastisch





SPEEL JE VRIJ
Praktijk Speltherapie | Boudy van Hulzen
Tuinstraat 28
6551 ZK Weurt

Tel-nummer:024 6773140
Email:info@speeljevrij.nl
website:www.speeljevrij.nl

Register Speltherapeut
Aangesloten bij:
NVVSS-11036
Tekentaal2017420
FVB108289
NIBIG526824
RBCZ209136R

Praktijkgegevens
AGB-code Zorgverlener90045284
AGB-code Praktijk90053936
K.v.K.09201542

SPEEL JE VRIJ
Praktijk Speltherapie | Boudy van Hulzen
Tuinstraat 28
6551 ZK Weurt

Tel-nummer:024 6773140
Email:info@speeljevrij.nl
website:www.speeljevrij.nl

Register Speltherapeut

Aangesloten bij:
NVVSS-11036
Tekentaal2017420
FVB108289
NIBIG526824
RBCZ209136R

Praktijkgegevens
AGB-code Zorgverlener90045284
AGB-code Praktijk90053936
K.v.K.09201542

mijn werkwijze en visie
aanbod in het kort
kennismakingsgesprek
intake gesprek
speltherapie
tekentherapie
differentiatie- en fasetherapie
Theraplay
GOrS test
praktijkgegevens
tarieven, mogelijke vergoedingen
aanmelden
wachtruimte
vakanties
algemene voorwaarden
klachtenprocedure
privacyverklaring AVG
thuisverslag fasetherapie
Hulp bij aanvragen PGB
adresgegevens
openbaar vervoer
mijn achtergrond
mijn kwalificaties
mijn missie
mijn diagnostiek
mijn visie
systeemtherapie
scholen, instituten. enz
de spelkamer
spelen
leeftijdsfases
mijn werkwijze en visie
aanbod in het kort
kennismakingsgesprek
intake gesprek
speltherapie
tekentherapie
differentiatie- en fasetherapie
Theraplay
GOrS test
praktijkgegevens
tarieven, mogelijke vergoedingen
aanmelden
wachtruimte
vakanties
algemene voorwaarden
klachtenprocedure
privacyverklaring AVG
thuisverslag fasetherapie
Hulp bij aanvragen PGB
adresgegevens
openbaar vervoer
mijn achtergrond
mijn kwalificaties
mijn missie
mijn diagnostiek
mijn visie
systeemtherapie
scholen, instituten. enz
de spelkamer
spelen
leeftijdsfases
home
kan ik jouw kind helpen?
mijn hulpaanbod
mijn werkwijze en visie
aanbod in het kort
kennismakingsgesprek
intake gesprek
speltherapie
tekentherapie
differentiatie- en fasetherapie
Theraplay
GOrS test
praktisch
praktijkgegevens
tarieven, mogelijke vergoedingen
aanmelden
wachtruimte
vakanties
algemene voorwaarden
klachtenprocedure
privacyverklaring AVG
thuisverslag fasetherapie
Hulp bij aanvragen PGB
contact
adresgegevens
openbaar vervoer
even voorstellen
mijn achtergrond
mijn kwalificaties
mijn missie
mijn diagnostiek
mijn visie
reacties
samenwerking
systeemtherapie
scholen, instituten. enz
meer over ...
de spelkamer
spelen
leeftijdsfases
info voor gemeentes
media
kids